|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Z.Szkutnik PLATYNOWY UŻYTKOWNIK
|
Wysłany:
Sob 8:13, 14 Lip 2007 |
|
|
Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 154 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań
|
Public relations jako narzędzie poprawy komunikacji władz gminy ze społecznością
Jest wiele definicji public relations (PR). Najbardziej klasyczna brzmi: PR to informacja.
Informacja o osobie, instytucji, urzędzie, firmie - uczciwa i obiektywna, fachowa i kompetentna, pełna, szybka, przyjazna dla opinii publicznej, etyczna i odpowiedzialna, a także korzystna dla nadawcy informacji. Obrazowo wyjaśnia znaczenie tego pojęcia znane powiedzenie: jak cię widzą, tak cię piszą.
Informacja taka pomaga ustanowić i podtrzymać wzajemne relacje, zrozumienie, akceptację (nawet sympatię), poparcie i współpracę (integrację) także władzy ze społecznością.
Na czym polega wykorzystanie PR w pełnieniu władzy?
Sprawowanie władzy jest łatwiejsze i przynosi lepszy skutek, jeśli towarzyszy mu poparcie społeczności – wiedzieli o tym już starożytni Grecy rozwijając zasady retoryki, czyli sposoby komunikowania się i przekonywania do swoich racji.
Obecnie PR przeżywa swoiste „odrodzenie”.
W praktyce oznacza to, że społeczeństwo w coraz większym zakresie jest (powinno być) informowane, przy równoczesnym stwarzaniu mu możliwości swobodnego wypowiadania się (np. Forum TPK). A więc nie tylko powinno się mówić o sobie, ale także sprawdzać, co odbiorca o mnie wie, co myśli i czy rozumie kierowany do niego przekaz. W PR trzeba więc co najmniej tyle samo mówić co słuchać, a jeśli już mówić - to pomagać odbiorcy w rozumieniu. Czyli prawdziwy PR polega na dialogu.
Dlatego też przekonywującą formą odpowiedzi samorządu i administracji gminy na zdarzającą się krytykę społeczną powinno być uczciwe, dokładne i zdecydowane przedstawienie swoich argumentów.
Funkcją takiej odpowiedzi jest:
- łagodzenie krytycznych opinii
- oraz aktywne dążenie do zdobycia zaufania i dobrej woli lokalnej społeczności.
Niekiedy wymaga to poszukiwania wzajemnie korzystnych rozwiązań (kompromisu), innym razem wymaga publicznego przyznania się do popełnionego błędu i dokonania jego korekty.
Tu może pojawić się pytanie, czy informacja o kłopotach i porażkach samorządu lub administracji jest dla tych organów korzystna?
Doraźnie i pozornie – nie, ale na dłuższą metę – tak, bowiem buduje zaufanie do prawdomówności zarządzających gminą.
Kiedy zatem możemy mówić o public relations?
Gdy Rada Gminy lub Urząd Gminy organizują kampanię informacyjno-promocyjną, której celem jest, np. wyjaśnienie kontrowersyjnego zdarzenia w ich działalności lub gdy inicjuje się akcję wyjaśniającą nowe regulacje prawne (podatki, stawki opłat za coś), reformę organizacji oświaty w gminie itp. Zabrakło, np. działań PR-owskich towarzyszących likwidacji czterech podstawowych szkół filialnych w gminie, w dalszym ciągu nie informując opinii publicznej, głównie bezpośrednio zainteresowanych, że przebiega to z oporami ze strony nadrzędnych władz oświatowych.
Ktoś może zapytać, czy PR nie jest propagandą?
Etymologiczne i owszem, bowiem propaganda = krzewienie, rozpowszechnianie, ale dziś termin ten ma złe konotacje i uznany jest za skompromitowany.
Jaka jest więc różnica miedzy public relations a propaganda?
Trzeba stwierdzić, że różnica ta istnieje i jest zasadnicza. PR nie jest nastawione na propagowanie jedynie słusznych idei politycznych, lecz na poprawę komunikacji i budowę zaufania między, powiedzmy, samorządem (RGm.) i administracją (wójtem, Urz.Gm.), a ich społecznym otoczeniem.
PR jest identyfikowane z wszechstronnym i obiektywnym informowaniem, w przeciwieństwie do propagandy, która polega na manipulowaniu odbiorcą.
Wybitny polski teoretyk komunikacji społecznej prof. Tomasz Goban-Klas twierdzi, że podstawowym przykazaniem PR jest biblijne zalecenie:
„O dobrych uczynkach i ich rozgłaszaniu nie zapominaj” (list do Hebrajczyków; 13:16).
A zatem, niech władze czynią dobrze i starają się, aby społeczność, dla której to robią, o tym wiedziała.
(Oprac.na podstawie: M.Wróblewski, Rola public relations w kształtowaniu wizerunku samorządu powiatowego. P-ń 2007, pr. mgr. WSUS).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|